۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
تعداد بازدید: ۵۰۵۵۱۷
هنگامی که صحبت از واردات خودرو می‌شود، جامعه انتظار واردات مولتی برند مانند کیا، هیوندای، برند‌های ژاپنی و از این قبیل شرکت‌های خودروسازی است، اما مشاهده می‌کنیم خودرو‌هایی که از بازار‌های کره‌ای و ژاپنی وارد شده خودرو‌های کم آپشن هستند و همین خودرو‌هایی که با قیمت‌های ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار خریداری شده‌اند با تعرفه‌ای واردات نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار در بازار فروخته می‌شود  که باعث به وجود آمدن فضای ایمن و غیر رقابتی برای خودرو‌های داخلی می‌شود.
کد خبر: ۳۵۱۵۱

دولت با خبر درمانی و کنترل دستوری قیمت‌ها بازار را کنترل کرد/جامعه انتظار واردات مولتی برند مانند کیا، هیوندای و برند‌های ژاپنی دارد

هدایت هوشمند بازار خودرو برای ورود چینی ها | سناریویی بازار موبایل در کمین صنعت خودرو است!

بخش اول

مسیح فرزانه، کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، درباره روند صنعت خودروساری در کشور تصریح کرد: در صورت نگاه کلان به صنعت خودروسازی با این موضوع مواجه می‌شویم که تمام کشورهای توسعه یافته و کشورهایی که در حال توسعه هستند اگر بستر اقتصادشان دچار محدودیت شود، از خصوصی‌سازی فاصله بگیرد و نگاه دولت و دستوری بر آن حاکم شود و از همه مهمتر ارتباطش با اقتصاد دنیا قطع شود می تواند حتی در کوتاه مدت آسیب جدی ببیند.

اتفاقاتی که در حوزه واردات در حال رخ دادن است و سیگنال‌هایی که مصاحبه مسئولین می‌دهد این است که بازار در حال هدایت شدن به سمت محصولات چینی است و این هم برمی‌گردد به یک بخشی به نام اقناع کردن ذهنی قشری از جامعه مبنی بر اینکه وعده و شعاری که داده شد رنگ و بوی عمل گرفت.


اگر نگاه کلی بر صنعت خودروسازی که به عنوان یک صنعت کلان دیده می‌شود بیندازیم متوجه می‌شویم که سیاست‌های اقتصادی در دولت‌های مختلف دستخوش تغییرات شده است، یعنی جدای از برنامه‌های توسعه‌ای که برای کشور در نظر گرفته شده است اتفاقاتی که برای آن باید رخ می‌داده، نیفتاده است.

فرزانه ادامه داد: صنعت خودرو در دهه ۸۰ شاهد دو اتفاق بزرگ بود؛ شرکت‌های آلمانی برای سرمایه‌گذاری وارد ایران شدند و به تبع از آن ورود خودروسازهای فرانسوی به بازار داخلی بود، اما بعد از خروج  بنز، رنو و پژو بازار بکر خودرو بنا بر نگاه اقتصادی سیاسی که بر آن حاکم بود تاثیر خودش را گذاشت و آن هم ورود چینی‌ها بود. در این چند ساله خودروسازها تحت حمایت دولت بودند و در حال حاضر هم خودروسازهای دولتی و قطعه سازان دچار مشکل کمبود نقدینگی هستند و هرچه جلوتر می‌رویم این مشکل بیشتر هم می‌شود.

 

هدایت هوشمند بازار خودرو برای ورود چینی ها | سناریویی بازار موبایل در کمین صنعت خودرو است!

واردات برای اقناع ذهنی نه رفاه مردم عادی

این کارشناس افزود:  وعده واردات خودرو نیز که در دولت سیزدهم توسط آقای فاطمی امین مبنی ورود دویست هزار دستگاه خودرو داده شد، با واقعیت همخوانی نداشت و دولت در بخش بازار ورود و با خبر درمانی و عملاً کنترل دستوری قیمت‌ها بازار را کنترل کرد و واردات آنچنانی هم رخ نداد. جدای از خودروهایی که برای سفارت‌ها هستند، خودروهای خارجی حاضر در بازار مربوط به سال‌های  ۲۰۱۹و ۲۰۱۸  می‌باشند، اما اتفاقاتی که در حوزه واردات در حال رخ دادن است و سیگنال‌هایی که مصاحبه مسئولین می‌دهد این است که بازار در حال هدایت شدن به سمت محصولات چینی است و این هم برمی‌گردد به یک بخشی به نام اقناع کردن ذهنی قشری از جامعه مبنی بر اینکه وعده و شعاری که داده شد رنگ و بوی عمل گرفت، اما هنگامی که صحبت از واردات می‌شود، جامعه انتظار واردات مولتی برند مانند کیا، هیوندای، برندهای ژاپنی و از این قبیل شرکت‌های خودروسازی است، اما مشاهده می‌کنیم خودروهایی که از بازارهای کره‌ای و ژاپنی وارد شده خودروهای کم آپشن هستند و همین خودروهایی که با قیمت‌های ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار خریداری شده‌اند با تعرفه ای واردات نزدیک به 50 تا 60 هزار دلار در بازار فروخته می شود  که باعث به وجود آمدن فضای ایمن و غیر رقابتی برای خودروهای داخلی می‌شود.

 

هدایت هوشمند بازار خودرو برای ورود چینی ها | سناریویی بازار موبایل در کمین صنعت خودرو است!

بخش دوم این گفتگو روزهای آتی منتشر خواهد شد.

 

برچسب ها: #واردات خودرو خودروی برقی چین قطعه سازان نقدینگی دولت هیوندای کیا EV5 برندهای جامعه کنترل تورم
ارسال نظر
آخرین اخبار